ביטוח לאומי עוזרת בית
ביטוח לאומי לעוזרת בית

הסיפור על עוזרת הבית של מר וגברת סביון

המורה לפסנתר של הבן של מר וגברת סביון, היא עצמאית.
היא מגיעה אליהם הביתה, בכל שבוע באותה השעה ושוברת את רוחו של הילד עם אטיודים משמימים. מקבלת תשלום, מפיקה קבלה וממשיכה הלאה אל התלמיד הבא.

ככה גם הגנן שמגיע פעם בשבועיים. מנכש, גוזם, מעשב, קוצר, מעצב את השיח בצורת סוס, מקבל שכר על עמלו, מפיק קבלה ונמוג בחזרה אל חייו המסעירים כסטודנט ליחסים בינלאומיים.

ככה גם המורה למתמטיקה, הקוסמטיקאית, המטפל הטיפה קריפי של השיאצו. כולם עובדים עצמאיים, שמשרתים באופן קבוע את משפחת סביון. מקום העבודה שלהם הוא בית המשפחה עצמו ולכולם יש בנוסף עוד לקוחות עם הרבה כסף מיותר.

כולם! חוץ מעוזרת הבית.

‍היא שכירה. במשרה חלקית. מאוד חלקית. יכולים להיות לה עשרה מעסיקים שונים וחלקם גם י באופן תכוף.

קוראים לזה ״מעסיקים מינוריים״. כל אחד מהם צריך לשלם לה פנסיה, וחופשה שנתית, ודמי הבראה, וביטוח לאומי, והחישוב של כל אלה מסובך ומבורדק וכמעט תמיד נמנעים ממנו, ויש סביב זה נורמה שלמה של עקיפת יחסי עוסק/מעסיק ותשלום בשחור ואי דיווח וסיפורי זוועה על תביעות ונזקים ופיצויים ושלא נדע מטומאה.

יש משהו מאוד לא הגיוני בהתעקשות בכח, דווקא על מודל עוסק/מעסיק (שנועד להסדיר יחסי עבודה והפרשות וביטוח של אדם אחד, מול מעסיק אחד, בהיקף משרה משמעותי); במקום להשתמש במודל של קבלן/לקוח שמתאים פה הרבה יותר.

אז כל הבלגן המהביל לעיל - מה הסיפור עם זה?

לשאלות ותשובות בנושא זכויות עובדי משק בית והמעסיקים שלהם, אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו שעוסקת בזכויות עובדי משק בית (מנקות, עוזרות, מטפלות, בייביסיטריות).

לקריאה נוספת על עובדי משק בית, תשלומי ביטוח לאומי וקצבאות, אתם מוזמנים לקרוא בחלק שאלות נפוצות באתר שלנו.

מאת
רועי פיטשון

פורסם: 06 ביוני 2021
Facebook icon
Email icon

קוראים לזה ״מעסיקים מינוריים״. כל אחד מהם צריך לשלם לה פנסיה, וחופשה שנתית, ודמי הבראה, וביטוח לאומי, והחישוב של כל אלה מסובך ומבורדק.